Modules

Bij het kiezen van modules maken we onderscheid tussen leerkracht ontwikkeling, waarbij we kijken naar startbekwaam, basisbekwaam en vakbekwaam. Daarnaast hebben we modules die aansluiten bij schoolontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling.

Soms hebben deze modules overlap en voel je dan ook vrij om een module uit onderwijs ontwikkeling te kiezen die je eigenlijk gaat gebruiken als leerkracht ontwikkeling. Alles kan en niks moet!

Ook zal je bij startbekraam misschien best zaken zien staan waar je nog wel wat kan verbeteren, schroom dan niet om deze toch te kiezen! Ook al sta je al jaren voor de groep!

 En lees pas verder als je de opdracht onder Hoe werkt het? hebt afgerond. Zorg dat de zaken die je kiest ook echt voortkomen uit de schoolontwikkeling, jouw leerkracht ontwikkeling of jouw persoonlijke ontwikkeling. Kom je niet tot 8 onderwerpen, dan mag je je natuurlijk altijd later laten inspireren door de beschikbare modules.

Leerkrachtontwikkeling

Startbekwaam

Groepsplan  Hoe maak ik een groepsplan en kan ik deze praktisch gebruiken?
Handelingsplan  Hoe maak ik een handelingsplan en hoe kan ik deze praktisch gebruiken?
Lesrooster  Hoe maak ik een goed lesrooster die aansluit bij mijn groepsplan?
Dagplanning  Hoe bespreek ik mijn dagplanning en maak ik deze visueel?
Voorbereiding  Hoe haal ik voorkennis op tijdens mijn lessen?
Voorkennis ophalen  Hoe bereid ik mijn lessen goed voor, welke stappen neem ik en hoe evalueer ik mijn voorbereiding?
Lesdoelen  Hoe maak ik een SMART lesdoel en hoe bespreek en evalueer ik deze met de leerlingen?
Lesopbouw  Hoe maak je de opbouw van de les inzichtelijk en koppel je hier de inhoud aan?
Actieve deelname  Welke opdrachten geef je om actieve deelname van leerlingen te bevorderen?
Vragen stellen  Welke vragen stel je en hoe ga je om met bijvoorbeeld denktijd?
Duidelijke uitleg  Waar moet een duidelijke uitleg aan voldoen en hoe koppel je deze aan het doel, het proces en het product?
Modeling  Hoe ben je het voorbeeld van de leerlingen en gebruik je modeling correct?
Materiaal gebruik  Welke materialen gebruik je ter ondersteuning van de les en welke keuzes heb je nog meer?
Inoefening  Hoe zorg je voor (begeleide) inoefening van de leerstof?
Evalueren  Hoe evalueer je een les en geef je feedback op het proces?
Feedback  Hoe geef je gerichte feedback aan de leerlingen?
Inzet ICT Hoe zet je ICT ondersteunend in?
Observeren  Hoe observeer je, waar kijk je naar en wat doe je met die informatie?
Werksfeer  Hoe zorg je voor een inspirerende en taakgerichte werksfeer?
Rijke leeromgeving  Hoe zorg je voor een rijke leeromgeving?
Efficiënte leertijd  Hoe gebruik je de leertijd efficiënt?
Verwachtingen  Hoe bespreek je de verwachtingen die je hebt met de leerlingen en koppel je dit aan de leerhouding?
Uitgestelde aandacht  Wat zijn de regels en routines voor uitgestelde aandacht?
Interventies  Welke interventies gebruik je in de groep en hoe speel je in op het gedrag van de groep of de leerling? (zie ook de module straffen en belonen)

Basisbekwaam

Instructie Hoe stem je de instructie af op de verschillen tussen de leerlingen?
Verlengde instructie Hoe zet je verlengde instructie in om leerlingen extra te ondersteunen?
Verwerking Hoe stem je de verwerking af op de verschillen in jouw groep?
Signaleren Hoe signaleer je problemen en belemmeringen bij leerlingen en hoe volg je dit op?
Verantwoordelijkheid Hoe stimuleer je de verantwoordelijkheid en het zelfvertrouwen van de leerlingen?
Analyse Hoe analyseer je de resultaten en pas je de lessen hierop aan?
Werkvormen Hoe stimuleer je de leerlingen door gebruik te maken van werkvormen? (zie ook de module coöperatief werken)

Vakbekwaam

Reflectie Hoe zet je leerlingen aan tot reflectie over het product en het proces?
Leerstrategieën Hoe bied je leerlingen ook leerstrategieën aan en hoe zorg je dat deze toegepast kunnen worden?
Oplossingsstrategieen Hoe geef je ruimte voor het toepassen van andere oplossingstrategieën?
Controle strategieën Hoe stimuleer je het hanteren van controle strategieën?
Toepassen  Hoe bevorder je dat het geleerde tijdens andere momenten toegepast wordt?
Hoge verwachtingen Hoe geef je blijk van hoge verwachtingen en welk effect heeft dit?
Keuzemogelijkheden Hoe geef je leerlingen keuze mogelijkheden? (hoe, wat en wanneer)
Coach Hoe stel je je coachend op en help je op aanvraag?
Samenwerken Hoe leer je de leerlingen doelmatig samenwerken? (zie ook de module coöperatief werken)

Schoolontwikkeling

Klassenmanagement Welke afspraken kan je maken over klassenmanagement en hoe borg je deze in jouw school?
Groepvorming Hoe maak je van jouw groep bij de start van het jaar een hechte groep en hoe houd je dit bij?
Coöperatief werken 1 Wat is coöperatief werken en hoe kan je dit toepassen in de groep?
Coöperatief werken 2 Welke werkvormen kan je in iedere groep gebruiken?
Coöperatief werken 3 Hoe leer je de werkvormen aan in de groep en blijf je ze gebruiken?
Oudergesprekken Hoe voer je een oudergesprek en zorg je dat je in een korte tijd alles hebt besproken?
Kindergesprekken Hoe voer je een kindgesprek en welke vragen stel je?
Portfolio’s Hoe maak je gebruik van portfolio’s in het onderwijs?
21st Century Skills 1 Hoe bevorder je creatief denken in de groep?
21st Century Skills 2 Hoe bevorder je probleem oplossend denken in de groep?
21st Century Skills 3 Hoe ga je om met computionatal thinking in de groep?
21st Century Skills 4 Hoe zorg je voor de bevordering van informatie vaardigheden van leerlingen?
21st Century Skills 5 Hoe werk je aan ICT-basis vaardigheden van leerlingen?
21st Century Skills 6 Hoe ga je om met mediawijsheid in de groep?
21st Century Skills 7 Hoe bevorder je de communicatievaardigheden van leerlingen?
21st Century Skills 8 Hoe bevorder je de samenwerking tussen leerlingen? (zie ook de module samenwerken en coöperatief werken)
21st Century Skills 9 Hoe bevorder je de sociale en culturele vaardigheden van leerlingen in de groep?
21st Century Skills 10 Hoe zorg je voor voldoende zelfregulering bij leerlingen?
21st Century Skills 11 Hoe leer je leerlingen kritisch te denken?
Gepersonaliseerd leren Hoe voer je gepersonaliseerd leren in in de groep?
ICT in de groep Wat is de rol van ICT in de groep en hoe kan je deze verbeteren?
Spelend leren Hoe zorg je in alle groepen voor spelend leren?
Schrijven Hoe zorg je voor een goed handschrift van leerlingen, welke keuzes maak je daarbij?
Fijne motoriek Hoe verbeter je bij het jonge kind de fijne motoriek? (t/m groep 4)
Grove motoriek Hoe verbeter je de grove motoriek van het jonge kind? (t/m groep 4)
Effectief vergaderen 1 Hoe zorg je dat je actieve betrokkenheid hebt van collega’s tijdens het vergaderen en dat het ook echt ergens over gaat?
Effectief vergaderen 2 Hoe pas je effectief vergaderen toe in je eigen groep?
Rekenen Hoe zorg je voor een rijke leeromgeving rondom rekenonderwijs?
Taal Hoe zorg je voor een rijke leeromgeving rondom taalonderwijs?
Overgang groep 2/3 Hoe ‘meet’ je of een kind klaar is voor de overgang naar groep 3 en hoe handel je hierop?
Onderzoekend leren Hoe zet je onderzoekend leren in in jouw groep?
Thematisch werken Waarom wil je thematisch werken in jouw groep en hoe zet je dit uit?
Collegiale consultatie Hoe bereid je een lesbezoek voor bij een collega en hoe ga je het gesprek daarna aan?
Belonen en straffen Hoe ga jij hiermee om in de groep en wat zijn de schoolafspraken hierover?
Woordenschatontwikkeling Hoe wordt de woordenschat ontwikkeling vormgegeven op school en hoe laat je jouw klas ‘druipen’ van woordenschat?
Leerlingen met een voorsprong Hoe ga je om met leerlingen met een voorsprong, binnen en buiten de groep?
Directe instructie model Wat zijn ook al weer de stappen van het DIM en hoe pas je dit toe in de groep?
Handelingsgericht werken Wat is handelingsgericht werken en hoe pas je dit toe in de groep?
Intervisie Hoe werk je met intervisie in het team? Welke vragen stel je en hoe reageer je hierop?
IKC Hoe wordt jouw school een IKC en aan welke zaken moet je denken?
Groen schoolplein Waar moet je aan denken bij een groen schoolplein en welke stappen ga je zetten om er te komen?
MI 1 Hoe kan je Meervoudige intelligentie inzetten in iedere groep?
MI 2 Hoe ga je om met taalslimme leerlingen in de groep?
MI 3 Hoe ga ik om met rekenslimme leerlingen in de groep?
MI 4 Hoe ga ik om met beeldslimme leerlingen in de groep?
MI 5 Hoe ga ik om met muziekslimme leerlingen in de groep?
MI 6 Hoe ga ik om met beweegslimme leerlingen in de groep?
MI 7 Hoe ga ik om met samenslimme leerlingen in de groep?
MI 8 Hoe ga ik om met zelfslimme leerlingen in de groep?
MI 9 Hoe ga ik om met natuurslimme leerlingen in de groep?
Meldcode Hoe ga je om met de Meldcode op jullie school en wat vraagt dit van jou als leerkracht?
Breinvriendelijk leren Hoe gebruik je breinvriendelijk leren in jouw groep?
Formatief toetsen Hoe gebruik je formatief (tussentijds) toetsen in jouw groep om de leerlingen gericht aan te sturen?
PLG Hoe zet je professionele leergemeenschappen op in de school en wat doe jij als je er onderdeel van bent?
Vakadoptie Hoe voer je vakadoptie in in het onderwijs en wat zijn de voordelen voor jou en jouw leerlingen?

Persoonlijke Ontwikkeling

Feedback 1 Hoe geef je goed feedback aan collega’s?
Feedback 1 Hoe ontvang je feedback van collega’s?
Covey Hoe kan je de wijsheden van Covey gebruiken om succesvol te zijn in het leven?
Timemanagement Hoe ga je om met werkdruk en taakbelasting en hoe ga je zelf aan de kant van de oorzaak staan?
Loopbaan ontwikkeling Leerkracht en wat nu? Welke ambities heb je en hoe blijf je jezelf uitdagen?
Marzano Hoe zit dat ook al weer met de metaonderzoeken van Marzano en wat kan jij er mee?
Hattie Hoe zit dat ook al weer met het onderzoek van Hattie en wat kan jij met de resultaten doen in de groep?
Mindmappen Hoe zet jij voor jezelf de zaken op een rijtje? Ben je visueel, dan kan mindmappen voor jou een hulpmiddel zijn.
Taxonomie van Bloom Hoe werkt het lager en hoger orde denken bij jou en hoe kan je dit toepassen in het dagelijks leven?
Carol Dweck Hoe zorg je voor een “Growth mindset” bij jezelf en wat zijn de voordelen hiervan?
Brene Brown Hoe zet je jouw kwetsbaarheid in om krachtiger te worden?
Doelen Hoe stel je een goed doel voor jezelf en zorg je dat je dat behaald?
Bekwaam Hoe werkt het vier staps leerproces bij het aanleren van vaardigheden voor jou en hoe bekwaam ben jij?
Systemisch werk Wat is systemisch werk en hoe kan dit jou helpen?
NLP 1 Wat is het communicatiemodel en hoe werkt dat bij jou?
NLP 2 Wat zijn de neurologische niveau’s en hoe kan je hier rekening mee houden in jouw communicatie?
NLP 3 Wat zijn de vooronderstellingen waar we vanuit kunnen gaan en hoe pas jij deze toe?
NLP 4 Wat is zintuigelijke scherpzinnigheid en hoe zet jij dit in in gesprekken?
NLP 5 Hoe zorg je voor communicatie de gekenmerkt wordt door wederzijdse ontvankelijkheid en respect?
NLP 6 Hoe kan je door middel van oogpatronen zien hoe een ander denkt en hierbij aansluiten?
NLP 7 Hoe kan jouw taalgebruik het gesprek sturen en hoe kan je dit tijdens het gesprek aanpassen?
NLP 8 Alles wat een ander kan doen, kan jij opvragen en ook doen! Benieuwd hoe je een ander kan modelleren en hierbij een nieuwe vaardigheid kan leren?

Start typing and press Enter to search