Hoe Werkt Het?

Via een aantal simpele stappen maak je de juiste keuze voor jouw nascholing en zorg je dat je het hele jaar door in kleine stapjes leert en vooral het geleerde direct toepast in de groep.

 Welke stappen moet je dan nemen?

 Stappenplan

1

Vraag in april/mei het concept jaarplan op voor het nieuwe schooljaar en bekijk welke onderdelen daarin worden benoemd.

2

Stel jezelf de volgende vragen over de onderdelen van het jaarplan:

  • Wat weet ik al van deze onderdelen?
  • Wat heb ik nodig om me hierin nog meer te ontwikkelen?
  •  Is dit preteaching, reteaching of moet dit evenwijdig lopen met bijvoorbeeld een studiedag?
3

Kijk naar je eigen persoonlijke ontwikkeling en pak je functionerings/beoordelingsgesprek erbij. Wat zijn punten waar je zelf extra aan wilt werken het komende schooljaar?

4

Stel jezelf de volgende vragen over jouw ontwikkelpunten:

  • Wat weet ik al van deze onderdelen?
  • Wat heb ik nodig om me hierin nog meer te ontwikkelen?
  • Is dit preteaching, reteaching of moet dit evenwijdig lopen met bijvoorbeeld oudergesprekken?
5

Stel jouw ideale nascholingsplanning op naar aanleiding van onderstaand schema.

Voorbeeld

Hieronder vind je een voorbeeld over hoe je deze stappen kunt doorlopen.

Ten eerste is er het jaarplan van het nieuwe schooljaar. Komend jaar zullen we op school extra aandacht besteden aan coöperatief werken. In oktober en februari hebben we hier een studiedag over. Ik heb al wel wat kennis over coöperatief werken. Na een studiedag ben ik super enthousiast en ik merk dat ik het na een tijdje weer wat laat verwateren. Voor mij zou het ideaal zijn om tussen de twee studiedagen nog een module coöperatief werken te doen. Zo rond december, dat is bij mij op school zo rond de tijd van module drie.

Daarnaast gaan we kijken naar een andere manier van rapporten maken, misschien kunnen we iets met portfolio’s gaan doen. Dat lijkt mij ook een goede module om te volgen, wanneer dat maakt mij niet zo uit.

Ook gaan we op school het directe instructie model verder uitdiepen. En waar ik dan tegenaan loop is het stellen van een haalbaar doel. Hier zou ik ook wel een module over willen doen.

Daarnaast kijk je naar je persoonlijkontwikkelingsplan (POP). Vanuit mijn POP komt naar voren dat ik het nog niet zo makkelijk vindt om slecht nieuws gesprekken met ouders te voeren. Hier zou ik wel verder mee willen en dan graag voor de oudergesprekken van februari.

Ook vind ik het nog niet zo makkelijk om mijn directe collega aan te spreken op iets waar ik tegenaan loop, ik ben soms wat bang voor haar reactie, hier wil ik snel mee aan de slag.

Tijdens mijn functioneringsgesprek heb ik gesproken over de inhoud van verlengde instructie, hier zou ik ook wel wat meer handvatten voor willen hebben.

Tenslotte zou ik voor mijn persoonlijke ontwikkeling wel wat meer kennis willen hebben over NLP en ben ik benieuwd hoe ik de didactiek van Covey voor mezelf kan vormgeven.

Vanuit deze punten stel je jouw ideale nascholingsplan op. Mijn Modules zouden er dan als volgt uit zien:

Na het samenstellen van de bovenstaande onderbouwing, ga je naar jouw schoolleider om de nascholing aan te vragen. Je kunt nu goed onderbouwen welke keuze je hebt gemaakt en wat het doel hierbij voor jou is. En wat deze nascholing de school gaat brengen.

Na akkoord schrijf je je hier in.

Stel nou dat je een onderwerp hebt gekozen dat je niet kan kiezen, dan kan je dit aangeven bij jouw aanmelding. We geloven in gepersonaliseerd leren en dan zullen we de module voor jou gaan ontwikkelen! En we zorgen dat hij in de tweede helft van het jaar up and running is. Je kan hem dan dus inplannen vanaf module 5.

Vanaf het nieuwe schooljaar zal je bij de start van iedere week informatie krijgen over jouw gekozen onderdeel met een direct toepasbare opdracht voor jezelf of voor jouw groep.

Bij deze opdrachten gaan we uit van het volgende: DOEN = Het NIEUWE leren.

Zoals je in de groep de leerlingen vast ook graag verantwoordelijk voor het leerproces maakt, willen we dit ook graag bij jou doen. Het zou dus kunnen dat je een opdracht krijgt om informatie te zoeken over een onderwerp of je voorkennis gaat ophalen door een mindmap te maken of een gesprek met een collega moet hebben over een onderwerp.

Om een stok achter de deur te hebben, vragen we een bevestiging van uitvoering aan jou. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een foto van het gemaakte werk, een korte reflectie van jouw kant, een mindmap, etc. Als je hier een vraag bij zet, zullen we kijken of we deze voor jouw kunnen beantwoorden. Ook kunnen we je, aan de hand van de gemaakte opdrachten, studiepunten toekennen.

De verwachting is (en dit is natuurlijk voor iedereen anders) dat je hier maximaal 2 uur per week mee bezig bent.  En toevallig of niet, dan kom je maar mooi aan de 80 uren nascholing die je zelf mag invullen, kan die ook weer van je to do lijstje af.

In de laatste twee weken van het jaar vragen we je om eens terug te kijken naar wat je dit jaar hebt geleerd en hierop te reflecteren. Naar ons toe, wat kan er beter, maar ook naar jezelf toe. Hoe heb je de opdrachten opgepakt, wat ging er goed en wat ging er niet goed en hoe kan je dit een volgende keer voorkomen?

We zijn druk bezig een accreditatie te krijgen voor het leraren register, dus na de deelname van een jaar, kan je dit ook opgeven (en weer iets van je to do lijstje af).

Start typing and press Enter to search